Polish Media: There’s More to Come

Monday, January 11th, 2016

Relations between the new right-wing Polish regime and the EU have taken a turn for the worst lately. Whether it’s doing so purposefully or not, the PiS (Prawo i Sprawiedliwość – Law and Justice) Party now heading the government there seems to be following the route pioneered only a few years previously by Victor Orbán in Hungary towards making the country an “illiberal democracy.”

This has involved measures such as reducing the independence of the Supreme Court equivalent there, but what has caught the eye most has been the law recently pushed through the Sejm (the lower house of parliament) which converted the State radio and TV institutions from commercial organizations wholly owned by the government to governmental institutions – thus liable to having their top staff chosen by the government of the day. Once this law was passed and signed last week by the country’s president (also PiS), the government lost little time in putting in its own people.

As usual, I’ve tried to track that via my regular review of the Polish press, so that I can then pass on interesting bits of what was going to you via tweet and/or blog-post. But now that the law has been passed – and the Polish government and EU Commission have set out their antagonistic positions about it – what seems most interesting is a tweet I first picked up from last November, when the PiS government was getting ready to take power.

“Radical reconstruction planned: Poland wants to cut down on foreign influence in its media system.”

Here we got a first warning, from the influential Munich newspaper Süddeutsche Zeitung, of the intentions of the incoming PiS government, in particular of Piotr Gliński who became Minister of Culture. Note the emphasis: “cut down on foreign influence” – now, what sort of “foreign influence” could there be within the State radio and TV institutions? As mentioned, even before the new law they were 100%-owned by the Polish government; some variation of this is the rule with all other European State broadcasters. So what could they mean by “foreign influence” – perhaps the foreigners who happen to work there?

No, that’s not it (although it wouldn’t be any surprise if the new bosses at TVP and Polskie Radio do fire the foreigners); rather, we’re speaking here of the print media. In Poland that is mostly foreign-owned (and that mainly from Germany) and Gliński wants to do something about it.

The new government wants to “change the ownership proportions” of local newspapers, Gliński said. To do this, they are considering “buying back” shares owned by foreign publishing companies, founding native Polish newspapers or further building up those fully Polish-owned papers that now exist.

Consider: “buying back” foreign ownership stakes in Polish publications. What if those foreigners who now own them do not want to sell, or demand what the new Polish government considers too high a price? It is easy to imagine here that the PiS government will not be willing to accept nein! for an answer. It’s easy to see we are talking here about the potential expropriation of business assets bought fair-and-square in the past. (more…)

Digg This
Reddit This
Stumble Now!
Buzz This
Vote on DZone
Share on Facebook
Bookmark this on Delicious
Kick It on DotNetKicks.com
Shout it
Share on LinkedIn
Bookmark this on Technorati
Post on Twitter
Google Buzz (aka. Google Reader)